Dance Art Vesti

Bursa Recognize Crew

Written by Rista

DSC_0149

Kada ulaziš u bboy vode i zašto?

Prvi put sam imao kontakt sa domaćom bboy scenom leta 2001.godine kada sam bio na 2-3 treninga kod “Break Zone Crew”-a,čiji sam član kasnije i postao,ali za 2-3 treninga i ne može nešto mnogo da se nauči,tako da moj stvarni početak je 2002.godine kada se nas nekoliko početnika okupilo i našlo svoj prostor za trening…i ostalo je istorija.
A zašto sam počeo…hm…pa uvek sam se kao klinac ložio da nešto skačem,trčim,stojim na rukama,da naučim salta i onda sam jedno vreme vozio roške međutim kako moji nisu imali finansija da nastavim sa in-line skejtingom morao sam da nastavim sa nečim drugim što ne zahteva novac već samo dobru volju i dobro društvo,a to je bio brejk,a i sve vreme sam bio povezan sa hip hop kulturom,slušao sam tu muziku družio se sa tim ljudima tako da se bboying nekako sam nametnuo.Na početku su me privukli svi ti zanimljivi i ekstremni pokreti,ali ono što me je zadržalo jesu ljudi koje sam upoznao i sva ta pozitivna energija koja se širila oko svega toga što smo radili i koja je i dan danas prisutna tako da imam osećaj kao da sam juče počeo da đuskam.

Šta je za tebe brejk ili bboying?Sport ili ples?

Definitivno nije sport već ples koji ima svoje osnove kao i drugi plesovi,ima svoj rečnik,ima sve što imaju i ostali plesovi,ali ima i nešto više od toga,bboying nema granice!
Često se dešava da na takmičenjima publika negoduje odluke sudija jer je neko uradio mnogo teži trik a ipak izgubio betl,dok je pobednik radio mnogo lakše pokrete ali su bili na muziku i mnogo čistiji i kreativniji,naravno to iskusne sudije vide ali ne i publika,ali i publika se vremenom edukuje.
U suštini za mene bboying nije ni sport ni ples nego način života!

DSC_0039
Da li imaš neki omiljeni pokret?

Pa omiljeni pokreti su mi oni koje sam sam kreirao,ne bitno da li je u pitanju top rock, footwork, power move ili neki freez. Najviše volim da “fristajlam” pa šta ispadne,naravno imam svoj arsenal i znam veliki broj osnova ali najviše volim da uradim ono što mi dođe u datom trenutku i onako kako me muzika ponese.

Da li mozeš da nam nabrojiš neke osnovne pokrete u footwork-u?Pa da ljudi potraže tutoriale po youtube-u.

Osnova ima veoma mnogo ali evo nabrojaću šta mi padne na pamet sada.Samo mora se uzeti u obzir da se nekad desi da jedan isti pokret ima više različitih imena,jer kako se brejk širio po svetu tako se dešavalo da se negde promeni i sam naziv,ali danas uz pomoć interneta sve se to menja i ljudi lakše dolaze do originalnih naziva.
Evo nekih imena za osnove u footwork-u: cc (si-si) , zulu spin, six step, five step, four step, three step, two step,front sweep,back sweep,knee spin,double knee spin,helicopter, kick out, figure four,knee drop,front shuffle,side shuffle,back shuffle,…mislim da je ovo dovoljno za početak.
Samo ako traže na youtube-u neka obavezno ukucaju bboy pored imena koraka koje traže.

Po čemu je tvoj stil jedinstven?

Možda po tome što je moj 🙂 Ne bih znao to bi trebao da pitaš ostale bboys-e zašto,jer ne mogu baš ja da pričam o svom stilu.
Ali jedinstven sam po tome što se trudim da budem svoj i drugačiji od kalupa i da ne pratim trendove u svetu brejka.Jednostavno da u datom trenutku odplešem onako kako se meni pleše a ne kako drugi očekuju od mene,i radim ono što se meni radi a ne ono što mi treba da bih zadivio sudije na takmičenju i osvojio betl.Meni je mnogo važno kako se ja osećam dok igram i ako se ja osećam u datom trenutku dobro,makar uradio najednostavniju stvar i to svima izgledalo bezveze,mene to ne zanima jer je meni osećaj nikad bolji…ali retko kada će i drugima izgledati loše jer ako se ja osećam dobro to se vidi i u mom pokretu i mom plesu samo nekada jednostvano ljudi ne razumeju u datom trenutku šta sam uradio(nekad i ja ne razumem, ali shvatiće kad-tad.

DSC_0200
Bboying, Poppin, Lockin, Hip Hop Dance – razlike, sličnosti, mišljenje o svakom pojedinačno?

Za bboying,poppin i lockin razlika je jednostavna jer to su različiti plesovi, a sličnost im je što su to sve “ulični plesovi”.
A što se tiče hip hop plesa,to je malo komplikovano jer za mene lično to ne postoji,to jest postoji ali ne pod tim imenom,jer su sad smuljali sve iz svakog plesa po malo i dali mu ime hip hop dance!Za mene je brejk ples hip hopa.Sada drugi je problem što je danas sve postalo hip hop samo da bi moglo da se proda,danas svaka plesna škola ima časove hip hopa iako nemaju pojma šta je hip hop i onda deci pokazuju neke koreografije koje su videli u filmovima i tripuju se da je to to i naravno uče decu pogrešno,što je još gore ne samo decu jer tu ima i dosta starijih.U redu je učiti koreografije kada se spremaš za neko takmičenje ali nije u redu da ne znaš osnove tog plesa ali zato znaš koreografije i misliš da si dobar hip hop plesač!Mislim to je danas generalno problem u celom svetu.Tako da bih poručio onima koji tek počinju da obrate pažnju gde i kod koga uče da đuskaju,jer i kod nas ima i dobrih i loših trenera(da tako kažem),i ima plesača koji rade koreografije i pravih plesača koji znaju i osnove a samim tim znaju i da naprave bolje koreografije!p.s. Freestyle je keva!
Uz koju pesmu najviše voliš da brejkuješ?
Nemam omiljenu pesmu i na treningu slušamo dosta ranovrsnu muziku,jer tako se bolje i razvija ples,neke korake kreiraš uz sporiju muziku neke uz bržu,neke uz funk,neke uz rap,neke uz disco,neke uz narodnjake,hehehe i tako dalje…

Kakva je generalno domaća bboy scena?

Domaća bboy scena po mom mišljenju je dosta slabija nego ranije,mislim na scenu a ne na kvalitet igranja,jer pre par godina je skoro svaki grad imao ekipu koja je rokala i trudila se da nešto postigne,dok danas nije tako. Danas imamo više kvalitetnih igrača ali je zato sve manje ekipa na sceni. Ranije nije bilo toliko jam-ova i betlova kao danas,ali je bilo moguće organizovati betl ekipa protiv ekipe samo sa ekipama iz Srbije.A danas osim nas iz Recognize Crew-a ima još par ekipa koje imaju vrlo malo članova pa ili retko idu na betlove kao ekipa ili se svi spajaju u jednu ekipu. Mi se veoma trudimo i zalažemo za jačanje i širenje domaće bboy scene kao i generalno hip hop kulture,ali se takođe trudimo da budemo što jači na svetskoj sceni. Organizujemo razne radionice,jam-ove,betlove,seminare i pokušavamo da edukujemo kako mlade tako i starije plesače što više možemo,takođe već skoro godinu dana držimo besplatne treninge i radionice u Beogradu.Sve u svemu trudimo se da ojačamo domaću scenu jer ako je scena dovoljno jaka onda smo i mi još jači,jer svi mi činimo tu scenu! Mada u poslednje vreme dosta brejkera juri neku zamišljenu slavu i gleda svoj lični interes a ne interes cele scene,tako da to dosta loše utiče na scenu i nekako je truje i mislim da je zbog toga scena dosta oslabila i dosta ljudi je prestalo da đuska ne zbog toga što im se smučio ili dosadio brejk već zbog loših ljudi na sceni,ali na kraju krajeva vreme će pokazati svoje.Uglavnom dok Recognize Crew postoji – postojaće i scena,kakva takva ali će postojati, naravno najviše bih voleo da dođe mnogo novih klinaca koji će za koju godinu da nas razbiju po takmičenjima i preuzmu scenu i samim tim je učine još jačom!!!

DSC_0059

Koliko je kroz brejk uspela da se promoviše hip hop kultra, i obrnuto?

Brejk je deo hip hop kulture,promovišući brejk promoviše se i hip hop,promovišući pravi hip hop promoviše se i brejk,iako se ponekad u nekim sferama razdvoji,jedno bez drugog ne može. Ali voleo bih da citiram jedan natpis sa majica koje proizvodi jedna hip hop robna marka iz Ukrajine, a to je: “Real Hip Hop still livin’ in Bboying!”.

Da li si ikad pokušavao da se „odmetneš“ u neki drugi element hip hop kulture?

Da li sam pokušao?Pa stalno se “odmećem” ne ja nego svi koji su stvarno u hip hop kulturi,verovatno ima dosta grafitera,didzejeva ili repera koji probaju da se bacakaju po podu…nisu profi u tome ali imaju “having fun”!Tako i ja nažvrljam grafit neki iz sprdnje koji izgleda očajno,al meni lepo radio sam iz zadovoljstva,ili često na trenignu ili posle treninga ili kad god mi dođe bacam neke rime,lupetam pa se smejem ili kad naiđem na nekog ortaka disk dzokeja uzmem tripujem se da skrečujem malo…ma sve je to hip hop!Najvaznije je,po mom mišljenju, imati taj “having fun”,na kraju krajeva svi smo počeli jer nam je bilo zanimljivo i imali smo dobru sprdnju pa tako treba i da ostane.

Kakve su reakcije i kakva je posećenost otvorenih treninga? Odakle ta ideja?

Još uvek nismo imali negativne reakcije i mislim da ih neće ni biti. Svima koji čuju se sviđa ta ideja otvorenih treninga a neki roditelji se često začude kada im kažemo da su ti otvoreni treninzi koje držimo potpuno besplatni,ili nekad skupljamo neku smešnu kintu ako nam treba za nešto u sali,ali to je retko.Sve u svemu samo pozitivne reakcije! Ideja se rodila tokom raznih putovanja po Evropi i svetu,jer tamo svaki veći grad pa čak i manji gradovi imaju takvo neko mesto gde može da dođe da đuska ko hoće,negde je besplatno negde nije ali ipak postoji.Ta ideja je dosta stara ali nikako nismo uspeli da je sprovedemo u delo dok najzad nismo dobili prostor za trening od Kulturnog Centra BIGZ koji nismo morali da plaćamo,i onda smo počeli sa otvorenim treninzima za sve!Tako da ako je neko zainteresovan može da dođe svakog utorka i četvrtka u KC BIGZ i i da đuska sa nama,takođe ako nekom treba još neka informacija može da nam se obrati na www.facebook.com/recognizecrew

Kakve su reakcije ljudi iz nekih drugih sfera na hip hop kulturu?

Pa znaš kako,po mom mišljenju, reakcije ljudi iz drugih sfera na hip hop kulturu zavise od samih ljudi koji predstavljaju tu hip hop kulturu. Jer ako nešto predstaviš u lošem svetlu i ako si loš u tome a tripuješ se da si odličan i reakcije će biti loše ma koliko to nešto bilo dobro i pozitivno. Mi smo jednostavno tim ljudima prikazali hip hop kulturu ne u dobrom svetlu već u pravom svetlu,a svi mi koji smo stvarno u hip hop kulturi znamo da je to nešto veoma pozitivno i dobro, tako da su reakcije ljudi iz drugih sfera, naravno pričam za ljude koje ja poznajem, veoma dobre i pozitivne. Usput se naravno trudim i da ih edukujem o samoj hip hop kulturi,jer ti ljudi vide hip hop samo na tv-u i ne znaju pravu suštinu naše kulture jer nemaju direktan dodir sa njom. Naravno ima i toga što nismo više neki klinci koji se tu nešto vrte na glavi,već smo malo stariji i malo ozbiljniji i imamo dobre rezultate iza sebe,pa nas ljudi dosta ozbiljnije shvataju.Sve u svemu reakcije su pozitivne.

DSC_0145

Kakve su reakcije bile na pozorišnu predstravu?

Pa ovde bih morao da te pitam na koju predstavu misliš,jer smo ih radili mnogo više od jedne i još uvek ih radimo…Svejedno reakcija publike je bila odlična za svaku predstavu koju smo radili što se može zaključiti po broju pozorišnih festivala na kojima smo nastupali po zemlji i inostranstvu.
A reakcije hard core repera i brejkera su takođe bile dobre i pozitivne.Međutim ranije reakcije nekolicine brejkera su bile loše,verovatno iz zavisti. Kada smo Luka i ja uradili predstavu “OH,NO”,sa našom poznatom koreografkinjom Dalijom Acin,putovali smo po celoj Evropi i veoma lepo zarađivali i tada su ti neki brejekri pričali u fazonu: “…pa da oni putuju sa predstavom…oni iz Recognize Crew-a nisu real kao mi…oni žive od pozorišta,a ne od brejka…i bla bla” pričali su razne gluposti iz ljubomore,a nisu shvatali da zahvaljući nama ljudi iz pozorišnog sveta su počeli mnogo više da poštuju i bboying i hip hop kulturu. I što je još gore danas isti ti koji su tako pričali se trude da nekako uđu i da zaigraju u pozorištu i pokušavaju da postignu ono što smo mi odavno postigli.Naravno prepoznaće se sami u ovom tekstu ali svejedno želim im svu sreću i samo napred!

Obzirom da u mnogim plesnim školama postoji i bboying, kada ćemo dobiti školovanog bboya po tvom mišljenju?

Mislim da će se to teško desiti,jer bboy ne možeš da budeš samo na treningu ili u plesnoj školi, moraš da ideš i podržavaš jam-ove, moraš da se betlaš, moraš da podržavaš scenu, a ne samo dođeš i naučiš da đuskaš i to je to,jednostavno to moraš da živiš…Citiraću PoeOne iz Style Elements Crew -a “…možemo uzeti nekog baletana i za 6 meseci,godinu dana naučiti ga da igra brejk…ali to ne znači da je on postao bboy.”.
Postoji u nekim zemljama gde može da se završi kurs i kao posle toga dobiješ sertifikat da možeš da držiš časove brejka,ali to je samo formalnost.

Ivan Ristić

About the author

Rista

CEO and Founder

Nekada davno pokrenuo My People, a danas My People pokreće njega...

Leave a Comment