Blog

Hiphopulacija – Nelson George

Written by Rista

Da bi hip hop dobio značajno mesto i da bi bio primećen, bilo je važno zainteresovati ljude za taj pravac. Pored kulturološkog i kreativnog uticaja na mladog, pre svega, crnca, bilo je neophodno izvući pravac iz hermetički zatvorene celine kakve su se formirale u žanrovanju nekog muzičara. Ali, da bi uopšte došlo do tog žanrovanja, jedna pesma mora doći do ušiju kritike i kritičara. U to vreme najkompetentniji i najuticajniji muzički magazin je bio Rolling Stone a da bi neko pisao u tom magazinu morao je imati godine i godine iskustva iza sebe. Dakle, u vreme kada je hip hop kao muzički pravac nastajao, kritičari su bili ljudi koji su svoje zvanje i kredibilitet sticali u zlatnoj eri hipi pokreta. Sa druge strane, na kritičkoj sceni bili su prisutni ljudi koji su svoju novinarsku karijeri započinjali sa Motown radovima i zlatnim godinama soul-a i funk-a. Jedan od najvećih muzičkih kritičara kada je reč o soul-u i funku-u i definitivno najzaslužniji novinar koji je učinio da hip hop bude zapažen u očima kritike je Nelson George.

Kako sam pominje, njegov život nije hip hop, on nije reper od rođenja jer je odrastao u potpuno drugačijoj sredini i vremenski drugoj domenziji, on jednostavno čovek kojeg je hip hop uzeo pod svoje i dao njegovom životu dimenziju. Ujedno, Nelson George je hopu dao neophodnu dozu koja je bila potrebna sa novinarskog aspekta i verovatno u tom pravcu video nešto što ni sami artisti sa početka hip hop ere nisu videli. Nelson George svoju novinarsku karijeru započinje u srednjoškolskim novinama, nastavlja kroz lokalne magazine, da bi kao čovek koji prati soul, funk i hip hop dešavanja postao saradnik nekoliko muzičkih magazina. Tekstove objavljuje od svoje 15 godine, a od 1982 do 1989 je jedan od muzičkih direktora Billboard magazina. Pored toga piše za Rolling Stone a ne sme ni zamisliti Vibe, XL, The Source ili neki drugi magazin hip hop kulturom a da drži do sebe bez makar jednog teksta ovog autora.

Nelson George je u hip hop-u našao borbu koju je sam kao Afro Amerikanac vodio. Pored svih ozbiljnih problema koje je multietnička Amerika imala, hip hop je bio pravac koji je tabuiziran kao crna muzika, a Nelson je kroz svoje izveštaje sa koncerata primećivao sve više i više belaca čime se skreće prva pažnja ali i skida početna etiketa. Svojim tekstovima, intervjuima, recenzijama i izveštajima, on hip hop kulturu približava i objašnjava jednom prosečnom slušaocu ili školovanom muzičaru koji živi u 70-im sanjajući 60-e u rokenrol smislu. Prvi otkriva da hip hop može biti od esencijalnog značaja za širenje tolerancije sa jačom političkom i sociološkom porukom od bilo kog drugog pokreta ili pravca. Sa druge strane, i sam svedok teškog vremena za promene, svestan je svih nedostatka koje mogu zadesiti jednu takvu ideju koja nije bila ni svesna jačine koju ima.

Knjiga Nelson Georga -aPored regularnog novinarskog posla kojim se godinama bavio i još uvek se bavi, Nelson George je objavio nekoliko knjiga. Knjige koje su možda najvažnije za temu o kojoj se bavimo su „Hip Hop America“ (knjiga koja bi trebala biti lektira za sve koji žele da se upute u hip hop kulturu), „The death of Rhytm and Blues“ koja se bavi periodom 70ih godina i preokretu na muzičkoj sceni, sa Russell Simmonsom piše knjigu „Life and Def“ koja se bavi pre svega Def Jamom ali i godinama koje su prethodile osnivanju ove poznate i prve visokobudžetne hip hop diskografske kuće, zatim piše knjige koje se više bave socijalnim temama i ulogom Afro Amerikanaca u sportu, kulturi filmu i reflektovanju njihovog uspeha na društvo. Spike Lee postavlja Georga za pomoćnika kada je snimao film „She’s Gotta Have It“, a sam Nelson snima kratak film „To Be a Black Man“ sa Samuel L Jacksonom, dugometražni film „Life support“ sa Queen Latifom, dokumentarni film „Great Day in Hip Hop“, film za HBO „Everyday People“ i ekskluzivni je producent serije „American Gangster“ koja se prikazuje na BET televiziji i koja je najgledaniji šou u istoriji te televizije. Takođe, Nelson je na platnom spisku i VH1 televizije gde se veoma pita kada je reč o hip hop-u, i na ovoj televiziji stoji iza Hip Hop Honours nagrade i serijala.

Značaj Nelson Georga za hip hop je neprocenjiv. Pre svega on je svojim tekstovima pomogao da se za hip hop čuje i da artisti budu primećeni i dobiju određen prostor u eminentnim muzičkim magazinima. Pomaže da se hip hop proširi iz geta i da umesto crne muzike postane muzika. Sa osnovnim predznanjem o hip hop-u koje su sticali kroz Georgove tekstove, budućim novinarima je bilo mnogo lakše da se upute u aktuelnosti na hip hop sceni i da istu lakše i ozbiljnije prate. Par godina nakon njega, pojavljuje se čitava plejada veoma značajnih novinara koji su ime sticali baš na hip hopu i danas i poslenjih 10-ak godina mnogi kulturolozi, sociolozi, novinari izdaju po nekoliko knjiga koje se bave fenomenom hip hop kulture i svi oni izjednačavaju energiju hip hop-a sa energijom koju je nosio rokenrol 60-ih i 70-ih godina. I za kraj, nije nebitno, Nelson George je posredovao u upoznavanju Russell Simmonsa i Rick Rubina koji su kasnije osnovali kultnu kuću Def Jam records koja takođe igra značajnu ulogu na polju napretka hip hop kulture.

About the author

Rista

CEO and Founder

Nekada davno pokrenuo My People, a danas My People pokreće njega...

Leave a Comment