Blog

Miksanje muzike do iznemoglosti

Written by sasakostov

Proces miksanja je nešto za šta je definitivno potrebno imati znanje i veštinu. Međutim, to nije nešto što u potpunosti može da se nauči. Ne postoji određeni nivo koji producent može da dostigne i kaže da je maksimalno napredovao i naučio sve o miksanju. Miksanje je subjektivno, nekim producentima će se određeni miks svideti, drugima neće. Neki će čuti određene sitnice u miksu i želeti da ih potisnu ili istaknu, drugi će uraditi suprotno. Baš zbog toga što se radi o subjektivnom osećaju, mnogi producenti provode i više vremena nego što im je zapravo dovoljno za „dobar“ miks. Sami sebe izluđuju uporno pokušavajući da „poprave nešto“ i u tom procesu ne shvataju koliko se zapravo udaljavaju od željenog zvuka koji žele da postignu.

Odlična ideja je da se prvo napravi što čistiji miks uz korišćenje što manjeg broja efekata i sličnog. Na ovaj način, producent može sebi da olakša posao u nastavku procesa miksanja i sigurno će mu biti lakše da ga privede kraju. Kako znati kada je kraj? Nikako, ukoliko sam producent ne odredi sebi vreme za koje treba da završi miks. Mnogima je tako lakše jer rade efikasnije pod pritiskom, kada znaju da moraju da urade posao u određenom roku kako god znaju i umeju. Takođe, nema kraja miksu ukoliko producent ne zna kakav zvuk želi da dobije. Korišćenje drugih profesionalno smiksanih pesama za reference je u redu, ali ni u tom poređivanju ne treba preterivati.

Veoma je bitno praviti pauze u miksanju. U suprotnom, producent može lako da pomisli da je zadovoljan svojim miksom, samo zbog toga što ga je slušao poslednjih 20 minuta i navikao svoj sluh na taj zvuk. Međutim, ako napravi pauzu da odradi nešto nevezano za miksanje muzike i kasnije se vrati da ponovo presluša miks, primetiće šta je propustio jer će mu čulo sluha dati drugačiju „sliku“ o onome što radi. Čulo sluha daje sliku i producenti imaju sposobnost da u glavi zamisle prostoriju u kojoj bukvalno svaki zvuk ima svoju poziciju (gore, dole, levo, desno…). Svaki zvuk zapravo i ima svoju poziciju u miksu i to je, između ostalog, ono što slušaocima daje pravi doživljaj.

Naveo bih neke primere iz muzičke industrije, koji se tiču miksanja do iznemoglosti. Jay-Z je izjavio da je Kanye West napravio 14 verzija miksa pesme „Diamonds From Sierra Leone“ pre nego što se odlučio za jednu. Ista stvar se dogodila kada je Kanye miksao pesmu „Stronger“, samo što je tada imao 80 različitih verzija. Audio inženjer Bruce Swedien, koji je radio sa Michael-om Jackson-on i Quincy Jones-on na albumu „Thriller“, izjavio je da su on i Michael napravili, takođe, 80 verzija pesme „Billie Jean“. Kada je Quincy Jones došao u studio, prvo im je tražio da puste poslednji miks, a odmah nakon toga da puste drugi miks po redu. Tada su sva trojica shvatili da je drugi miks zapravo najbolji i to je verzija koja je kasnije objavljena na albumu. Treba znati kada se zaustaviti i prestati sa miksanjem, kada već nije moguće znati kada je miks završen i savršen.

Saša Kostov

About the author

sasakostov

Leave a Comment