Intervju Scratch Art Vesti

Scratch art – BKO

Written by Miljana

Kako ulaziš u svet DJ-inga? Kada odlučuješ da će gramofon biti tvoj instrument?
Kao baš mali, sa nekih 10 godina, čuo sam skreč na nekim pesmama koje sam tada nabavljao od komšije, starije braće itd… recimo 2LiveCrew.. Tada mi se javila želja za skrečom. Tek 2006 godine od para koje sam dobio za 18-i uspevam da ispazarim gramofon. U početku je to bio instrument samo za skreč a kasnije mi se javila želja i za vrtenjem. Uporedo sam se bavio i produkcijom.

DJ je jako bitna karika u muzičkom svetu. Kako ti gledaš na položaj DJ-a sada, nekada i koliko je on bitan na razvoj muzike i publike?
Ranije Dj nije mogao biti svako, bila je potrebna mnogo veća veština za to, i samim tim mislim da su se Dj-evi mnogo više poštovali i da su bili bitniji faktor u muzici nego sada. Sada je oprema dostupna svakome i veoma je lako naučiti kako se upravlja dj kontrolerom koji je povezan sa nekim DJ softverom tipa Traktor/Serato. Ali opet isto tako imamo mnogo više mogućnosti da napravimo ludnicu uz pomoć efekata/semplera i ostalih stvari, samo što se ljudi ne trude oko toga, barem ne kod nas… sve u svemu vidi se napredak u tehnologiji samo što ga ljudi čini mi se još uvek ne koriste na pravi način. Nekada je, za to što mi sa naprednom tehnologijom sada uspemo da izvedemo za mesec dana vežbanja, na gramofonima sa vinylima bilo potrebno mnogo mnogo više vežbe. Mislim da je glavni problem to što se ljudi zadovolje kada dostignu taj skil jer im je to dovoljno da izgrade prosečan set. A kada bi se vežbalo toliko koliko su ljudi vežbali nekada mislim da bi se izgradila mnogo ozbiljnija DJ scena.

Postoji mnogo tehnika i veština koje DJ-evi praktikuju. Mene stvarno zanima kako se procenjuje čiji je trik bolji, kako se dobijaju ili gube bodovi na DJ takmičenjima, kako se procenjuje ko je bolji a ko lošiji DJ?
Kao i u Breakdance-u i u Scratch-u postoje pokreti koji se uče, poredim ta 2 zato što ljudima na prvi pogled obe stvari deluju suludo, a i nejasno im je zapravo šta mi to radimo. Nisam prisustvovao ni jednom ozbiljnijem DJ Battle-u sem što sam gledao na Internetu, pa čak sada prave Online Battle-ove. Ceni se sve, počev od tehnike koja je najbitniji faktor pa do selekcije muzike, ideja je naravno takođe bitna uvek. Kapiram da ne postoji striktno određeno pravilo. Imate Dj školicu tojest DJ Radionicu, koja je barem meni širom otvorila oči vezano za Skreč tehnike i svakome bih je preporučio. I onaj ko nema gde da vežba i ko nema uslove i ko želi da nauči, ne postoji bolje mesto za to od DJ Radionice.

Da li ti se čini da se „DJ kultura“ malo digla na viši nivo, tj da nije DJ samo osoba koja pušta muziku nego da ljudi kapiraju šta je u stvari uloga DJ-a?
Jeste se digla na viši nivo, neki ljudi kapiraju priču i to je stvarno lepo. Ali isto tako se povećao broj kvazi DJ-eva , što i nije tako dobro… spomenuo sam već u jednom od prethodnih pitanja. Ali na kraju isplivaju oni pravi na površinu.

Kada pogledaš na evropskom nivou, svetskom pa i kod nas, kako su se elementi hip hop kulture razvili, koji element misliš da je najdalje otišao a koji ima još mnogo prostora za nadogradnju?
U principu sva 4 elementa se konstatno razvijaju. Ne mogu da predvidim koji će u kom pravcu ići, neočekivani su veoma. Kod nas se u poslednjih 10 godina desio taj preokret, da su ljudi počeli da kapiraju HIPHOP ipak kao nešto normalno, ne gledaju te više kao nekog frika ako se baviš bilo kojim od elemenata. Rep je npr. malo skrenuo sa priče, ali ljudi to gledaju preozbiljno. Rep je postao način izražavanja u bilo kojoj vrsti muzike, što ne znači da se ta vrsta muzike mora predstaviti kao HIPHOP. Ja tu ne vidim ništa loše, sve dok neko od “tih” ljudi sebe ne nazove HIPHOP izvođačem. Scratch-era ima najmanje barem kod nas, nažalost. Opet ću spomenuti DJ RADIONICU jer mislim da je ona jako bitna za Scratch i da će se zbog nje i ovaj element razviti na neki viši i ozbiljniji nivo i kod nas. Bboyin’ je dostigao ozbiljan nivo i to mi je jako drago. Što se tiče grafita mislim da ima previše hejta.

DJ-ing – posao, hobi ili ljubav? Da li možeš da napraviš razliku između ta tri?
U poslednje vreme kod mene su sva tri prisutna, ali ljubav je ono što vodi. Naravno da treba praviti razliku,jer se desi da posao preuzme ulogu… ne živimo baš u najdivnijim uslovima, pa gledamo da zaradimo svim svojim veštinama koje posedujemo. Ali ne valja kada na DJ-ing gledate samo kao na posao.

Sve više i više su popularni Jam-ovi, možemo to nazvati Block Party. Da li to vraćanje osnovama u stvari po tvom mišljenju najviše pomaže u kompletnoj promociji hopa?
Naravno da pomaže, što je više takvih događaja, to će biti i više ljudi koji stvarno poštuju i kapiraju 4 elementa i celu tu vedru stranu hiphop-a. Ja živim neku priču sličnu onom koja je prikazana u filmu BEATSTREET, družim se i sa crtačima,bboysima,mceivima,djevima… ali nisam ja to birao, jednostavno se sve to slučajno i spontano desilo . Ali mislim da je situacija kod nas još uvek nekako otuđena, elementi su odvojeni i prave se grupice, nažalost ima hejta pa i u okviru istog elementa . Ali ide sve ka boljoj priči. Što više JAM-ova to bolje! Treba se družiti i širiti kulturu.

Da li si se nekad latio spreja, mikrofona ili pokušao da napraviš neki bboy potez?
Tagirao sam jedno vreme, srednja skola je bila u pitanju. Imao sam situacije, da uđemo u noćni autobus i u roku od 15ak minuta ga celog išaramo 😀 Vremenom sam iskulirao tu priču. Probao sam da nacrtam i grafit, ali je to očajno izgledalo 🙂 Nije me radila ta priča. Ali sam mnogo puta išao sa drugarima dok crtaju da gledam. Što se tiče Repa, kad se napijemo bacamo fri, čak imam i snimljene neke trake al to je totalno zezanje, interna sprdnja u okviru društva koju ne verujem da bi iko skapirao a da nije iz društva. Al nisam sebe nikada video kao MC-ija, nemam tu harizmu, nisam takav tip. Breakdance-om sam se bavio 6-7 godina, i bio sam veoma zaluđen za tom pričom…al nažalost, prestao sam sa treninzima zbog ostalih obaveza, jer sam skapirao da ne mogu sve da postignem. I dan danas imam trip da uđem u krug kad se đipa da bacim koji brejk. Volim i poštujem sva 4 elementa

Koje DJ-eve danas gledaš i skidaš njihove poteze, i koji su DJ-evi „bitni“ što si ti danas tu gde jesi?
Ne skidam poteze, možda nesvesno pokupim ponešto… nekada Dj Babu, Cut Killer, Premier… u poslednje vreme… recimo Boi Jeanius, A-Trak, JFB… Od domaćih, nema nas puno, ali mogu reći da su mi svi podjednako bitni. Kada kažem “nema nas puno”, mislim na ozbiljniji skill… ne ubrajam tu kliktače po “virtual DJ”-u.

Kako biraš sa kim ćeš da radiš?
Ne znam da li se to pitanje odnosi na DJ-a ili MC-a… Ali npr. što se tiče MC-eva tu više ni ne upadam u neke nove saradnje pošto imam već krug ljudi sa kojima radim. Al mi je bitno da mi se svidi njihov rad, energija, flow…gledam to više sa muzičke strane. Tekst na kraju slušam. Bitno mi je da ima nešto svoje i da se razlikuje od drugih. Pošto ja slabo slušam domaći hop baš iz tog razloga što mi većina njih zvuči veoma slično. Što se tiče Dj-ejeva, to jest Dj party saradnje, bitno mi je da fura neki sličan trip kao ja ili barem jedan od pravaca koje furam ja da možemo da se dopunimo. Isto mi je bitno da ume da miksa, i što je možda i najbitnije da ume da se snađe sa publikom, da ih izvoza.

U poslednje vreme si sve prisutniji kao gost na EP-evima? Da li je blizu kada ćes se naći i na nekom LP-u?
Pa trenutno sam u nekoliko projekata, uglavnom šta možete očekivati od mene u nekoj bliskoj budućnosti su singlovi. LP još uvek ne planiram. Al biće vremena i za to. Usmeren sam više ka produkciji.

Da li planiraš da u nekoj budućnosti pokreneš svoju DJ radionicu?
Ne planiram, jer mislim da nema potrebe za time jer je “DJ RADIONICA” sasvim na mestu. Plus ne smatram sebe dovoljno ozbiljnim da bi pokretao takvu neku priču.

About the author

Miljana

adorkable.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.