Intervju Street Art

Wunste

Written by Rista

dko; dko

Name: WUNSTE


Age: 25


Style: Wunste Original


Debut graff: 1999


Crew: DKO

 

Koliko dugo crtaš, kako si počeo ??

Nemam pojma, a, brate, to je mnogo komplikovano pitanje ,kolko dugo crtaš, ako me pitaš kolko se dugo bavim grafitima, može da se podrazumeva kolko se dugo tagiraš, kolko dugo crtaš skice, ne znam, al mislim da sam 97me-98me počeo skice, aktivno sam počeo da se tagiram 99te, a 2001 sam počeo da radim po zidovima…eto, aj nek bude 99a, grafit nije grafit ako nije na ulici . Sve ostalo je stil, ali nije grafit…

Šta te je privuklo da počneš sa crtanjem ?

Pa, hip hop definitivno, a i prolaz kod autokomande. Tu smo 99e negde vozili roške po Voždovcu i stalno smo se muvali oko tog prolaza koji je bio jedan od najlegendarnijih mesta dok ga Staća nije usrao pre godinu dana, mislim pre njega su ga okrečili retardi…

Jel si cepao roške ?

Vozili smo po Voždovcu, tu kod opštine je bila jedna dobra ivica,odma ispod opštine kod doma zdravlja, bile su stepenice dobre za skok, igrali smo hokej kod eSDeKa, uglavnom po kraju. Bio sam u skejt parku par puta u životu…

zemljak

DKO je tu malo više od godinu dana, kako funkcionišete, šta se dešava ?

Pa, brate, ono… Taz i ja smo malo stariji pa imamo neke obaveze u životu, nažalost, malo je to komplikovano da se uklopimo što se nas tiče, ali funkcionišemo super. Jedini problem je to što je Taz organizovaniji od nas i onda svaki put popizdi, jer mi grupno crtanje shvatamo kao zajebanciju, normalno uvek nam je cilj da to dobro izgleda, ali on je mnogo precizniji od nas i onda ga to nervira. Mi na zid dolazimo često bez skice, na licu mesta inprovizujemo, što ja lično mislim da je dobro za razvoj kreativnosti, tako da to super funkcioniše kad se sastanemo. Imamo neke planove, videćemo šta će biti. Ostali su dosta mlađi od nas, mislim ,ja sa njima imam vremena zato što smo iz iste struke, pa često blejimo zajedno, skoro svaki dan, tako da lepo napredujemo …Joca, Luka, Krle, Filip. Krle je prva godina faksa, isti smer koji sam ja završio, a Joca, Filip i Luka se spremaju za akademiju, verovatno će izaći ove ili sledeće godine, tako da tu smo, stalno u nekom kontaktu, ja im malo pomažem kolko mogu, Marija im pomaže malo više.

Zbog čega baš ovo ime za ekipu ?

To ime je orijentisano na dve strane. Prva je to što sam hteo da stvorim autentičnu priču Srbije, ono kao…jebiga, uvek sam se oduševljavao imenom StikupKids, to mi je bilo gotivno, al ovo je crnački sleng, mi ovde imamo crnce zadnjih deset godina, ustvari trideset od kad ih je Tito pustio, al šalim se…hteo sam da iskoristim koren neke nju vejv priču koja je po meni tu imala najbolju andergraund filozofiju, to je ustvari bila početna inspiracija za ime, al eto povukla je na dva smera, pošto smo ubacivali mlađe koji obećavaju, pa eto to opravdava ime. Osim mene i Taza, tu su Che i Lamin, Dry i kasnije u ekipu je ušao Luka koji je najneozbiljniji od nas ali izuzetno talentovan. Postoji jedna stvar u ekipi zbog koje se Taz i ja često pobijemo, moja ideja je bila da ekipa raste,da tu ima brda klinaca koji obećavaju, Taz je u tom gasu ali mnogo ne poverljiviji, što je sa neke strane dobro, a sa druge ako ne daš čoveku priliku, nikad nećeš saznati kakav je on.

Koji ti je omiljeni zid, na kojem najviše voliš da crtaš ?

Pfuu… ček sad, nemam pojma. Zid ispred zgrade, al sam se odselio , to je u Višnjičkoj banji, šta znam, gotivan mi je onaj Tazov zid u Borči, tamo je skroz opušteno, ogroman ravan zid, šta znam, nemam omiljeni zid sad. A što se tiče neke producije, volim da to bude intimnije, 5-6 ljudi, čisto zato što se bolje organizuje, bolje se slože ljudi oko svega, teme i ostalih stvari.

Gde bi voleo da crtaš, a gde se baš ne sme ?

dj kameni

Zid u 29om, na onoj pandurskoj garaži. Moglo bi da se crta, al kao traže skicu da im pokažeš, al moje skice u poslednjih par godina nisu baš prijatne za svačije oko. Kad sam bio mlađi, trudio sam se da mi radovi budu morbidni, al nekako su uvek bili komični, a sad kad zabodem neku šljaku negde u sobi nekoj devojčici, uvek ispadnu morbidno, tako da pazi šta želiš, možda ti se ostvari.

Da li zarađuješ neke pare od grafita, jel si tražen ?

Traži me Playboy da se slikam… pa znaš kako, ja grafite ne doživljavam kao hobi ili posao, nego kao život tako da ih radim iz ljubavi, i za pare i sve ostalo što uz to ide. Stvar po kojoj me ljudi poznaju je taj neki hiperrealizam, što je dosta komercijalno a nije mi omiljeni stil, al eto na tome može da se zaradi. Zabode se po neka reklama, al mislim da to nije tema ovoga skuuupa… hahaha

Kako se snalaziš za boje ?

Ja retko kad kupujem boje, zato što sam poslednjih par godina imao baš dosta poslova i džemova, pa mi dosta boja ostane, kupim po neku nijansu koja mi zafali, u početku je bilo teško ali sva sreća ,to je bilo davno. Mada mislim da bi bilo teško ako MostNo1 ne bi radio, vidim problem u tome, jer Jest je čovek jedini diler koji brine o svojim mušterijama, da ti na ler, ne meša robu, ne seče je. (smeh) On je jedini koji profitira na grafitima, a pritom ih stvarno voli, ne gleda u tome samo profit. Ostali ljudi koji drže grafiti šopove ili bilo šta gde mogu da se nabave boje, u tome samo gledaju posao, dok je Jest ranije crtao, druži se sa svima nama koji crtamo grafite, i stoput nam je izlazio u susret, tako da vidim problem ako nešto ne bi bilo kako treba sa njegovom radnjom.

Inex, šta se ovde dešava ? Kako si dobio prostor ?

Došao sam na vreme matori, izbacio sam dosta kolica šuta. Stvarno je tako bilo, ništa drugo. Ušli smo ovde na svoju odgovornost, sa svojim mudima, ne preko mame i tate. Ko je došao na vreme, mogao je da zabode dobru prostoriju za stvaranje. Sada se pojavio problem sa manjkom prostora, jer dolaze neki jako kreativni ljudi koji bi značili Inex-Comunity ali jednostavno nema više mesta. Dosta stvari je ovde otvorenog karaktera, u smislu, biće dosta radionica, već ih je dosta i bilo, skulpture, grafiti dža-bu…Sebe pre svega vidim kao crtača grafita, ali sam diplomirani slikar i ponekad svoj stil prenesem na platno, što onda to nije više grafit ali je i dalje moj stil, što je po meni jedino bitno, imam svoj prostor za rad, a sve ovo će trajati dok ne dođe
bager.

DKO     wunste, lamin, chenipe, dry

Radiš i na platnima ??

Na diplomskoj izložbi sam imao grafite na platnima, tako da, zaista se zalažem da ljudi shvate da su grafiti deo moderne umetnosti. Nažalost, izgleda da samo ljudi ovde to ne shvataju. Bio je jedan momenat kada su grafiti malo skočili ali nije to bilo zato što su ljudi razumeli to kao neku umetnost, nego su prepoznali u tome komercijalnu priliku. Jebiga, neko kratko vreme smo mogli da uzmemo pare od nekih firmi na brzinu. Stvarno mislim da grafiti ne moraju da budu umetnost ali da mogu da budu, isto kao što bilo koja slika može i ne mora da bude umetnost. Nije svaki grafiti crtač umetnik. To je moja neka teorija. Možeš da misliš da si umetnik ali nije to tako jednostavno, moraš da uložiš mnogo energije u to.

Šta misliš o našoj grafiti sceni, kakve su stvari bile nekada, a kakve su sada ?

Grafiti scena napreduje isto kao i hip hop scena, nekad su to ljudi radili srcem a sad uglavnom rade kurcem. Imaju cilj da postanu face zato što nisu postali ni u čemu ili iz ne znam kog tripa, nekad je to bilo mnogo iskrenije. To je neka moja misao cela o grafitima. Ljudi su mnogo bili originalniji, sada to mnogo brže napreduje, to vidim po našim klincima, oni će za godinu dana biti za pet klasa ispred nas u ovom momentu, ali mnogo su manje autentični nego što smo mi bili ili mi u odnosu na starije generacije, tipa Jens, Subzero cela BGillegal ekipa. To su ljudi koji nisu imali internet da prekopiraju nečiji rad, nego su morali da se pomuče, mogli su da vide nešto sitno iz Evrope ili Francuske, tako nešto ali su morali definitivno da se pomuče oko svog stila. Mi kada smo počinjali, mi smo ustvari neka druga generacija crtača, a taj prvi talas kao npr. Jens kad je krenuo, već neko ko je odrastao na njegovim stilovima. Mi smo imali prilike da vidimo negde po ulici, da nas to inspiriše, nismo mogli direktno da kopiramo jer i dalje nismo imali tu sliku kući. Klinci danas zguglaju bilo kog crtača, izkopaju nekog ko je do jaja a i dalje underground i samo prekopiraju neki njegov stil, mi to nismo mogli i srećan sam zbog toga. Svaka moja linija može da bude inspirisana nečim, nemoguće da nemaš ničiji uticaj. Čim staviš outline koristio si nešto što je neko u prošlosti izvalio, čim radiš throw up koristiš se nekom idejom Seena ili nekog oldskul crtača ali uvek unosiš dozu sebe. Klinci to toliko svode na minimum da je to strašno. Mada ima par njih koji stvarno obećavaju. A što se tiče starijih, po meni Hope je jedan od najboljih, zato što je dugo u ovome i održao je svoj stil i stvarno je dobar. Posebno što mi se sviđa kod njega je to što ne koristi efekte da nabudži svoj rad nego radi jednu formu. To je ono što klinci ne kapiraju, nacrtaju buđava slova i onda ih maksimalno ukrase efektima koje su skinuli od nekog i kao to je do jaja rad, a forma je kurac. Forma je osnova, to je kičma, srž. Drago mi je što je Stan došao da živi u Srbiju, meni je on jedan od omiljenijih crtača, tako da sad imamo priliku da crtamo i van mitinga. Nikad nisam tripovao da crtam sa tim legendama, njega sam prvo upoznao kao čoveka i baš je gotivac, a njegov stil mi je ubitačan skroz, totalno je unikatan u tome što radi.

Kako sebe vidiš za desetak godina ? Da li ćeš se i tada baviti grafitima ?

Po meni jako bitna stvar je da budeš srećan u životu, ne znam dal sam ikada bio srećniji nego prošle godine kad smo radili prvi DKO grafit, cela ekipa zajedno, osim Taza koji je tada bio u Nemačkoj. Ima ljudi koji rade svaki dan, ali imaju u nedelji jedan slobodan dan, taj dan možeš da iskoristiš na utakmicu i pivo, ili pivo i grafite, to što su ljudi izašli iz priče ne znači da ja moram. Definitivno sebe vidim u hip hopu, dal ovde ili negde drugde, to je ne bitno. Pogledaj preko, te neke matorije glave, pionire koji još uvek crtaju. Kod nas su se svi ljudi iz prve postave povukli, izuzev Sotera koji crta sto godina, bio je u AFO, šurio je do jaja, vozove i sve ostalo a i dalje crta, najžalije mi je što se Jens povukao jer je bio do jaja, drugi ljudi su isto otišli, Nec i Negre su isto bili hiper talenti, da su oni nastavili da crtaju scena bi danas bila na desetom nivou iznad. Dobro, Punk i dalje crta, povremeno. Znaš šta, definitivno je to da ti nemaš toliko vremena sa 25 godina koliko si imao sa 15, a sa druge strane, sa 25 mnogo lakše kupiš boje nego sa 15. Mislim da uopšte nije stvar vremena, stvar je energije koju imaš, žara, nemam pojma kako to da definišem. Mene i dan danas kad izađem da crtam puca isti trip koji me je pucao, možda ne prvi put nego drugi put kad sam crtao grafit, ma kurac drugi, prvi ! Stvarno ti kažem, ja ne vidim drugi put da postignem tu količinu sreće nego kad crtam grafite. Al eto, imam nekakvu šljaku, ne mogu da kukam kako umirem od gladi i ne mogu da kupim boje, što na tu foru uglavnom kukaju ljudi koji kenjaju, a pritom zbuksnaju paket dnevno, a za te pare su mogli da kupe ne znam koliko sprejeva i možda urade grafit nedeljno da nije tako. Stvarno smo u kurcu, cela zemlja i sve to, sve je sranje, al mislim da situacija nije toliko dramatična kolko se o tome priča. Sreo sam ortaka, pitao sam ga jel crta, ma jok , nemam pare, pitam ga gde ide, kaže ide da igra poker. Sve je uredu, možeš da se smoriš od crtanja, al nemoj da se buniš…neke ljude zgazi vreme, neke ne.

autor: Bojan Isailović

 

About the author

Rista

CEO and Founder

Nekada davno pokrenuo My People, a danas My People pokreće njega...

Leave a Comment